5 d’abr. 2011

INICIACIÓ ESPORTIVA, OBJECTIUS I MITJANS


Avui, us parlaré sobre una de les reflexions que fa més temps que tinc en la ment cada cop que vaig a entrenar els petits. Mentre condueixo, és normal que el meu cap vagi donant voltes sobre una de les coses que més significat té per a mi en el moment de plantejar les sessions, entrenaments, tasques, o com vosaltres ho digueu. Són els objectius. 

Però avera si aconsegueixo explicar-me bé, són els objectius en general que vull que els meus petits assoleixin. L’objectiu és la fita que em marco, és on vull arribar amb els meus petits, és allò que fa de GPS de les meves sessions, l’estrella polar que segueixo. L’objectiu que em marco, és la direcció que segueixen les meves sessions. Però aquest no és el problema.

El problema el tinc en la següent dualitat:

Segons la meva opinió, tenim dos maneres d’enfocar la iniciació, puc buscar objectius de l’esport en concret, o puc buscar de fomentar certs valors, normes i actituds. Per exemple, puc trobar un entrenador que vol que els petits al acabar la temporada hagin après a fer 3 jugades i 4 gestos tècnics; o puc trobar un entrenador que al acabar la temporada vol que els petits hagin après a treballar en equip, a respectar el company i a estar en contacte amb rivals. Com altres entrades que ja he fet al blog, no dic que uns objectius siguin millors que uns altres, simplement són diferents!

La cosa es complica quan parlem, de com assolim els objectius. Per assolir els objectius utilitzarem uns mitjans. Els mitjans són eines, continguts i recursos que com entrenadors, educadors, pares o mares, etc, etc... Utilitzem per fer arribar al petit a l’objectiu. I aquí tenim la gran qüestió!


Podem utilitzar l’hoquei patins com a mitjà per arribar a uns objectius de valors, normes, convivència... O podem utilitzar l’hoquei patins, com a finalitat única i exclusiva. Però a part dels dos models que hem presentat: Hoquei com a finalitat en sí mateix, o hoquei com a mitjà per altres objectius; nosaltres presentem un model que intenta integrar-ho tot, i que jo intento seguir quan plantejo les meves sessions.


Intentarem que l’hoquei patins, sigui  el mitjà per aconseguir, no un objectiu, sinó que ens plantejarem diferents objectius. Que seran de tres tipus diferents:

  • Objectius educatius: valors, normes, convivència, motricitat bàsica, actituds...
  • Objectius de l’esport en sí mateix: patinar, xutar, jugar partits, saber el reglament...
  • Objectius lúdics: jocs i tasques divertides, per aconseguir el màxim nombre de petits a les sessions...
Aquí doncs, tenim diferents opcions de plantejar-nos objectius amb els nostres petits i diferents mitjans per aconseguir els objectius. Esperem que reflexioneu sobre com ens plantegem entre tots la iniciació esportiva del nostre esport!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada