17 de març 2011

INICIACIÓ ESPORTIVA, QUIN PROJECTE SEGUIM?

Veient l’èxit de l’entrada en que vam parlar sobre quina visió teníem en el moment d’encarar el terme iniciació esportiva en un club esportiu, des del blog creiem que hem de continuar parlant sobre el tema, però en aquest cas aprofundint en altres vessants. Així que avui, en aquesta entrada, parlarem sobre com podem fer un projecte d’iniciació esportiva en un club, o si més no, intentarem donar una sèrie de directrius que es poden agafar com exemple en el moment de afrontar el fet de portar un equip d’iniciació. 


Ens situem, som al principi de temporada, i evidentment el nostre coordinador de la base del club, ens donarà un equip per entrenar. Ens tocarà un pre-benjamí, una escola, un benjamí, aleví... El equip que ens donaran serà bo, o dolent, o seran molts, o seran molt pocs, o tindran un nivell alt, o hi haurà un petit que és un dimoni... Però com a bons professionals que hem de ser, haurem de proposar-nos una sèrie de coses (en podem dir “objectius”) que al final, o a meitat de temporada, els nostres petits han d’haver assolit. La pregunta que ha tothom li hauria de venir al cap en aquest moment és: Quins objectius em plantejo? Què aprenguin a jugar en equip? Què ho guanyin tot? Què l’aprenguin a aixecar i picar des de darrere porteria? Doncs per saber quins objectius m’he de marcar, des del blog us donarem unes eines que us aniran de meravella per saber que fer amb els petits.

Segons F. Seirl·luo Vargas (2004 – 2005), podem separar d’iniciació esportiva en diferents etapes:
  • A1: Fase de pràctica regular inespecífica (aprox. 5 – 7 anys.)
  • A2: Fase de formació genèrica polivalent (aprox. 8 – 10 anys.)
  • A3: Fase de preparació multilateral orientada (aprox. 11 – 13 anys.)
  • A4: Fase de iniciació específica (aprox. 14 – 16 anys.)

No us espanteu amb les paraulotes que acabeu de llegir, ara us resumirem per cada etapa, quines condicions haurien de tenir les tasques, jocs i exercicis que proposeu; i les característiques generals i objectius que hauríeu de tenir en compte. 

A1: Fase de pràctica regular inespecífica (aprox. 5 – 7 anys.): La finalitat d’aquesta etapa, és formar la motricitat del nen. No sabem per quin esport es decantarà, ni tan sols sabem si l’esport li agradarà! Les tasques s’han de presentar a partir del nivell del petit, i amb dos sessions per setmana n’hi ha prou i de sobres. Treball motriu amb patins, desplaçaments, canvis de direcció, llançaments... “El petit vol ser esportista”

A2: Fase de formació genèrica polivalent (aprox. 8 – 10 anys.): S’ha de continuar treballant el desenvolupament  motriu, però en aquest cas, podem fer-ho a partir de l’esport. És a dir, que hem de fer una suma de motricitat bàsica + tècnica de l’esport, i fins i tot ja adeqüem la pràctica amb certs aspectes tàctics, joc en equip, joc contra un rival, competició, partits els caps de setmana... La motricitat bàsica, aplicada en un context de joc. “El petit pot ser esportista”

A3: Fase de preparació multilateral orientada (aprox. 11 – 13 anys.): Orientar la pràctica esportiva cap a un esport. Cap a l’esport que el nen vulgui evidentment. Fase clau de la iniciació esportiva, de les més importants que hi haurà en la formació del futur jugador, quina responsabilitat més gran per l’entrenador eh? En aquesta fase introduirem tot el gruix d’aspectes técnico-tàctics de l’hoquei, en aquesta etapa és on recau el màxim aprenentatge que hi haurà en el petit i en un espai de temps força curt. Tindrem sovint una gran millora en molt poc temps. Objectiu: Hoquei Patins. “El petit juga a...”

A4: Fase de iniciació específica (aprox. 14 – 16 anys.): Ultima fase que ens interessa en el blog, evidentment n’hi ha més. En aquesta fase, el no tant petit, ja ha adquirit forces coneixements de l’esport, i per tant fins i tot el podem començar a especialitzar en quina funció farà dins del nostre equip, més menys ofensiu, més menys defensiu... Especificarem el seu rol dins d’un equip. “El no tant petit juga de...”

Espero que et text us ajudi a saber que els hi toca als vostres petits i no tant petits en cada moment de la seva iniciació. Això és un exemple de projecte d’iniciació que ens presenta un autor, no és ni la veritat absoluta, però tampoc és una bogeria. Simplement és una proposta actual. Que en penseu?

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada