Quan parlem de processos d’aprenentatge amics meus, estem parlant de com i quines eines utilitzen els petits al moment d’adquirir noves habilitats, competències, coneixements… Evidentment ens trobem en un camp no només de l’educació física o d’iniciació esportiva, sinó que ens trobem en un camp de l’ensenyament en la seva globalitat. En el nostre particular cas però intentarem aplicar tots els processos d’aprenentatge a la iniciació de l’hoquei patins.
Primer de tot és necessari fer algunes consideracions, com per exemple, que els petits poden i acostumen a aprendre sense l’ajuda d’un professor; que diversos processos d’aprenentatge poden apareixer junts en l’adquisició d’una nova habilitat; finalment cal anotar també que cada jugador@ que tenim combina els diferents processos d’aprenentatge a la seva manera i com li resulta més còmode per així crec el seu estil personal.
Anem doncs a veure quins són aquests 5 processos d’aprenentatge:
- Associació d’estímuls: Consisteix en el típic condicionament clàssic, on el petit rep un estímul que el fa relacionar amb qualsevol cosa del seu entorn. ESTIMUL = REACCIÓ.
- Associació de conseqüències: En aquest cas, el nostre petit realitzà una acció (desplaçar el centre de gravetat mentre patina) que comporta una conseqüència (caure). En aquest cas la conseqüència és negativa i en principi el petit hauria d’aprendre la lliçó si aquest fet es repeteix unes quantes vegades. Tot hi que també passaria al revés si el petit fa una acció qualsevol i la conseqüència és bona, l’acció del nostre jugador@ surt reforçada.
- Imitació: Un dels grans processos d’aprenentatge en l’educació física i l’esport! Jo que soc una nena petita que juga a basquet i veig un dia en Pau Gasol fent un canvi de ma per sota les cames i llançant a cistella, aquesta acció em meravella fins a tal punt que surto al pati de casa i intento imitar al senyor que he vist a la televisió, i no paro de provar-ho fins que em surt. Així funciona l’aprenentatge per imitació.
- Convivència: Molt relacionat a la imitació, però en aquest cas parlarem sobretot de normes socials, o quan fer una cosa i quan no. Jo arribo nou a un equip i resulta que no se res de hoquei, jugo el meu primer partit i quan s’acaba surto de la banqueta i em dirigeixo a canviar-me, però tots les meus companys surten a donar la ma a la pista... Evidentment jo també surto i dono la ma als rivals. I així amb molts més exemple d’actitud i normes socials.
- Reflexió: Es basa en disposar dels coneixements previs a una tasca per saber, quan, on i per què la fem d’aquella manera i no d’una altra. Aquests coneixements els podem donar nosaltres, o podem intentar que els nostres petits els intentin descobrir.
Fins aquí els processos que els nostres petits utilitzaran per aprendre coses en els nostres entrenaments. Tenir coneixement d’aquests processos ens ajuda a saber com hauriem d’ensenyar les coses, i com els petits les aprenen.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada